PYP5 Tema

PYP5
Vårterminen 2017

v.24












Kahoot på svenska
Vi avslutar terminen med att se vad vi lärt oss och testar lite blandade kunskaper om Sverige och svenska. 
Det gör vi med Kahoot.  



Homework week 17-21 to every Friday.
Repetera det avsnitt vi tittat på i skolan samma vecka. 
Titta på avsnittet hemma och träna på de ord, meningar och uppgifter du fått till varje avsnitt. 

v.17
Läsmysteriet
Vi arbetar några veckor framöver med 
Läsförståelsestrategier:
förutspå 
reda ut oklarheter 
ställa frågor  
sammanfatta

Varje avsnitt är ett mysterium som ska lösas med hjälp av olika ledtrådar som man får om man klarar två uppdrag. Uppdragen finns i slottets källare. 

Till varje avsnitt kommer vi att jobba med följande:

Vad föreställer bilden?
Ta reda på synonymer till orden.
Förutspå. Vad kommer att hända? 
När använder man ett frågetecken? I vilka situationer behöver man ställa frågor?
Finns det alltid svar i texten eller berättelsen? Behöver man "läsa mellan raderna"? 
Frågeorden Vem? Vad? Var? När? Hur? Varför?
Vad är det som kan behöva bli tydligare och klarare i en text eller berättelse?
Vad gör du med ord och uttryck du inte förstår?
Samla nyckelord i berättelsen. 
Sammanfatta och återberätta med hjälp av nyckelord.
















Ord du kan använda:
mysterium, förgiftad tårta, champinjoner, kock, trädgårdsmästare, betjänt, baron, 
magsmärta, skyldig, ledtråd, utmaning, karta, på rätt spår, bakom, ”ha ögon i nacken”
förutspå, bokens titel, bok, text, vampyr, häxa, trollkarl, samarbeta, bokstäver
drake, hjärta, handskar

Del 2 Mysteriet med de halshuggna rosorna






Vem har klippt av Kajsa Knopps rosor?
Vem är den skyldiga?



Kan du lösa ledtråden?
”Jag förstod att de små…………….kunde ……………. hemska sjukdomar.
Jag måste uppfinna ett………………för att förhindra död och elände. 

orsaka        fiskespö tomtar   bakterie
vaccin        bakterierna        lusthuset   hjulen

Ord på din ordlista:
rosor, klippa, ledtråd, lösa mysteriet, mörkrädd, Mästarna, slott, tjut, beröm
trädgårdsmästare, baronessa, kock, änkefru, 
skyldig, karta, spindel, spindelnät, en mask - många maskar, stressad
rött, grönt, ankare, skära, katastrof, leta, snabba på, komma överens, brosch, svar



Del 1 Mysteriet med den inlåsta änkefrun
















NYCKELORD: dammvippa, diamanthalsband, källare, bok med text, mysterium, grotta, spöke, spindel, utmaning, springa, slottet, rädda, flammorna, inget, vissa, tre tjejer=tre flickor, myra, stjäla, ledtråd



v.16
Vad är synonymer?
Vi arbetar med synonymer på svenska. 
Kombinera orden i vänsterspalten med ordet högerspalten. 
Översätt de ord du inte förstår, använd Google translate och lexikon. 


V. 11-13
During w 11-13 PYP5 will have writing and reading assessment during Swedish lessons.
We will not give students any new homework during these weeks. 
Students can repeat vocabulary in Glosor.eu on the links below.
They can also practice writing and reading in SvaApp.

Homework
Träna på orden till varje avsnitt.
Träna på den nivå som fungerar för dina kunskaper i svenska. Utmana dig gärna!
På glosor.eu kan man också skriva ut ordlistor och träna på.
Obs! Man kan byta språk beroende på vilket språk man vill översätta till/från. 


Olika nivåer:

1. Träna att spela de olika spelen på glosor.eu
2. Träna att skriva de svenska orden.
3. Träna att skriva orden i meningar.
4. Träna att skriva egen text om avsnittet med hjälp av orden.
5. Skriv helt egen text om avsnittet. 

Ugglan och kompisproblemet
Hur är man en bra kompis? Världens klokaste uggla har en mottagning där han tar emot kunder som har kompisproblem. Ugglan är väldigt självgod och när han väl vaknat kommer han alltid med en snabb lösning. En lösning som visar sig vara lite konstig - för att inte säga värdelös. För att hitta svaret på problemet måste kunden därför tänka efter och själv finna lösningen. Kunderna har alla olika yrken, som bagare, clown, fotbollsspelare, tjuv, snickare, uppfinnare och konstnär. Ämnena som tas upp är grupptryck, säga förlåt, vara utanför, hålla vad man lovar, inte skylla på andra, stå upp för sin kompis och vikten av att inte avbryta varandra. I rollerna: Peter Harrysson som ugglan och Shima Niavarani som kunden.

v.2 
1. Säga förlåt på riktigt
En snickare har haft sönder sin bästa kompis bord. Vad ska hon göra? För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd. Men ugglans förslag att inte göra någonting eller att säga förlåt utan att mena det visar sig vara dåliga, för att inte säga värdelösa. För att hitta svaret på problemet måste snickaren tänka efter och själv finna lösningen.

Att arbeta med  konfliktlösning Hur skulle ni gjort?
Säg förlåt på riktigt,
det är faktiskt viktigt!

Ord att jobba med;
problem, konflikter, kompis, känslor, klok, förlåt, glad, ledsen,
vänskap, vänner, bra, dålig, lösning, goda råd, dumt, lätt, svårt
Vad menar man när man säger: Klok som en uggla

Träna på orden till del 1och 2 på Glosor.eu  

v.3
2. Säga nej 
En tjuv vill vara snäll och inte råna banker längre. Men om hon slutar råna banker är hon rädd för att förlora sina tjuvkompisar. För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd. Men ugglans visar sig vara dåliga, för att inte säga värdelösa. För att hitta svaret på problemet måste tjuven tänka efter och själv finna lösningen.

Text att skriva:
Alla mina vänner är tjuvar.
Vad ska jag göra?
Är jag en bra kompis om jag ljuger?
Ska jag reta mina kompisar?
Har du något bra tips? Hur skulle du gjort?
Säg som det är, om du inte vill vara med!

Ord att jobba med;
upptagen, tjuvar, råna, snäll, kompis, ljuga, ledsen, låtsas,
reta dem, komma överens, säga som det är



Träna på orden till del 1 och 2 på Glosor.eu 

v.4
Inte avbryta
En uppfinnare har fått i uppdrag av drottningen att göra världens godaste dryck. Problemet är att hon måste genomföra uppdraget tillsammans med sin värsta fiende Uppfinnar-Eva, som aldrig lyssnar när hon pratar. För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd. Men ugglans förslag att höja rösten eller att bråka visar sig vara dåliga, för att inte säga värdelösa. För att hitta svaret på problemet måste uppfinnaren tänka efter och själv finna lösningen.


Text att skriva:
En uppfinnare ska uppfinna världens godaste dryck. Hon måste samarbeta med Eva.
Eva lyssnar inte på hennes förslag. Hon avbryter hela tiden. För att hitta en lösning går hon till världens klokaste uggla. Ugglan har olika förslag men de är inte så bra. Uppfinnaren får själv hitta en lösning på problemet.
Om du vill tala till punkt, så be din vän att ta det lugnt!


Ord att arbeta med:
uppfinnare, dryck, genomföra, uppdrag, tillsammans, fiende, lyssna, prata, dumt, förslag, avbryta, vän, lugnt, 
prata till punkt, ta det lugnt

Träna på orden till del 3 på Glosor.eu


v.5
4. Hålla vad man lovar
En fotbollsspelare har ett problem. Istället för att, som hon lovade, spela fotboll med sin kompis Fotbolls-Eva åkte hon skateboard med coola Lise. Fotbolls-Eva blev jätteledsen och vill nu aldrig spela fotboll med henne igen. För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd. Men ugglans förslag att muta henne eller att skaffa en ny kompis visar sig vara dåliga, för att inte säga värdelösa. För att hitta svaret på problemet måste fotbollsspelaren tänka efter och själv finna lösningen.

Text att skriva: 
Hålla vad man lovar
Ibland är det svårt att hålla vad man lovar.
Ska man muta någon för att den ska göra som man vill?
Ska man skaffa en ny kompis om man inte får som man vill?
Har man lovat att man ska komma så ska man hålla vad man lovat. 


Du kan läsa och lyssna på texten:

Eller bara lyssna på texten:


Ord att arbeta med:
förslag, kompis, fotboll, tuff, lova, ledsen, skateboard, vänta, aldrig,
spela, glad, muta, vän, ny, springa, 
lösning, förlåt

Träna på orden till del 4 på Glosor.eu



v.6
5 Säga ifrån






Text att skriva:
5 Säga ifrån
Konstnären målar tavlor. Den ena kompisen är taskig. 
Hur ska konstnären lösa problemet?
Ska hon retas? Är det verkligen så bra att retas?
Nej, det var ingen bra lösning.
Vad ska man göra?
Om någon är dum mot din vän
så måste du hjälpa den.


 
Ord att arbeta med:
vaken, upptagen, konstnär, måla, elak, reta, ledsen, arg, dum, 
vän, måste, hjälpa, rädd, osäker

Kanske vill du spela in texten?
Lyssna på texten.


Träna på orden till del 5 på Glosor.eu



v.7 
Literacy week "Love"
Den vita stenen
Göra vänskapsdikter med hjälp av orden ur filmen. 


Grammatikbolaget Vad är adjektiv?
Vad är adjektiv? Dela upp eleverna i grupper.
Frågesport Skriv svar i gruppen på papper/whiteboard och visa upp svaret efter 30 sekunder. 


v.9
Del 6 Vara utanför
En clown har ett problem. Hon känner sig utanför när hon är med sina clownkompisar. Det är som om de inte vill vara med henne. För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd. Men ugglans förslag att bjuda på godis eller att ljuga visar sig vara dåliga, för att inte säga värdelösa. För att hitta svaret på problemet måste clownen tänka efter och själv finna lösningen.

Text att skriva:

6 Vara utanför
Att vara utanför känns inte bra.
Att inte ha kompisar, inga vänner, är inte bra.
Man blir ledsen och mår inte bra.
Alla vill vara med och leka.
Om du gärna vill vara med,
så måste du säga det!

Ord att arbeta med:
känna sig utanför, kompis, vän, roligt, glad,
se mig, ledsen, vara med, leka, clown, klubbor,
lösa problem, ljuga, låtsas, imponerad  

Träna på orden på Glosor.eu 


v.10
Del 7 Skylla på andra

En bagare har ett problem. När mjölet tar slut använder hon sitt eget snor istället. När chefen kommer på det blir hon jättearg. Hur ska bagaren komma ur knipan? För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd. Men ugglans förslag att skylla på sin bagarkompis eller att förneka att det är snor visar sig vara dåliga, för att inte säga värdelösa. För att hitta svaret på problemet måste bagaren tänka efter och själv finna lösningen.















Att arbeta med:
A
1. Skriv text till bilderna. 
2. Skriv din egen text till bilderna. 

B
Förklara följande uttryck;
Att skylla på andra.
Att ta sig ur knipan.
Att ångra sig.
Att stå för vad man gjort. 

C
Titta tillbaka på de olika avsnitten. De står här ovanför.
Rita och skriv 
Vad tycker du det är viktigt att tänka på när det blir problem med någon kompis. 
Berätta om något du själv råkat ut för?
Hur löste du det problemet? 
Fick du hjälp av någon?
Kan du använda några av lösningarna från någon av filmerna?




Efter "Ugglan och kompisproblemet" har vi lärt oss en massa om vänskap och att vara en bra kompis. 
Vi avslutar området med en Kahoot. 

Kahoot om Ugglan och kompisproblemet.


Påsk 

Påsk-kärringar är pojkar och flickor som klär ut sig och går runt i husen på skärtorsdagen. 
De brukar ha långa kjolar med förkläden och stora sjalar om huvudet. Läpparna och kinderna är målade i rött.
Man brukar ge dem pengar eller godis.







Påsk-ägg Ägg är den viktigaste maten på påsken. Äggen kan vara målade i olika färger. 
Många leker speciella lekar med äggen.  








Påsk-ris brukar man också ha. Riset är kvistar från något träd, ofta björk. 
Man sätter fjädrar eller andra dekorationer i det i olika färger. 



Alla dagar i vecka har ett speciellt namn.

Skärtorsdag = torsdag Den dagen brukar barn gå påskkärringar. 

Långfredag = fredag Förr i tiden gick man bara ut om man skulle gå till kyrkan. Barnen fick inte leka utomhus.

Påskafton = lördag  Då får barnen påskägg med godis i. 
Man äter speciell påskmat. 
 
Påskdagen = söndag, firas till minne av Jesu uppståndelse (uppvaknande). 

Annandag påsk = måndag är alltid sista dagen på påskhelgen. 

Vi brukar ha påsklov hela påskveckan. 


GLAD PÅSK TILL ER ALLA!



Gör en ord-loppa med påsk-ord.




Höstterminen 2016
Unit Role models

Astrid Lindgren
Astrid Lindgren intervjuas;
Intervju med Astrid Lindgren
Om Astrid Lindgren på Barnens bibliotek
Astrid Lindgrens hemsida

w.35
Astrid Lindgren intervjuas i Barnjournalen 1987
Visst kan Lotta cykla (18:48)
Astrid Lindgren läser ett avsnitt.

w.36
Om Pippi Långstrump
Hur kom Pippi Långstrump till
Rita Pippi Långstrump och skriv meningar från texten.
Beskriv Pippi Långstrump, använd många adjektiv.
Titta på delar i filmen Pippi går ombord

w.37
Vi tittar på sidan Glosor.eu och tränar på listan med adjektiv om Pippi Långstrump.
Ritar Pippi och skriver en beskrivande text om teckningen.


Vi håller också på att testa SvaApp, en sida med böcker, uppgifter, filmer
och andra språkutvecklande uppgifter.



w.38
Arbeta med adjektiv om Pippi Långstrump och rita klart teckningen.
Olika uppgifter  med adjektiven om Pippi utskrivna från Glosor.eu, dvs läxan. 
SvaApp, läsa nya böcker och ordkort.

Lyssna på berättelsen när Astrid Lindgren läser.
Arbeta med ord, begrepp och svenska uttryck.

Arbeta vidare med SvaApp fler böcker och ordkort på olika svårighetsgrader
för att anpassa så alla kan jobba med detta.

Del 1 Bröderna Lejonhjärta  Kan ses till 26/9-2016
Del 2 Bröderna Lejonhjärta  Kan ses till 3/10-2016
Del 3 Bröderna Lejonhjärta  Kan ses till 10/10-2016
Del 4 bröderna Lejonhjärta  Kan ses till 17/10-2016

w.40-41
Writing assessment "Om mig"
SvaApp

w.42
SvaApp-Arbeta med böckerna, läsa, lyssna, spela in text, frågor och bokrecension.
Böcker på olika nivåer och svårighetsgrader.
Även börja skriva egna böcker och lägga till bilder till texten. 

Fortsätta med kafferep, skriva text 
Öva på ord och uttryck!  

Goliat 

w.43         Läxa v.43-47 Se mer i Classroom PYP5
Jobba med fyra nya böcker i SvaApp. 
Nivå1 Hugo
Nivå2 Pizzakvällen
Nivå3 Maskerad
Nivå4 Ellen i Pisa


Dessa och andra redan klara böcker kommer att vara underlag för bedömning. 
Böckerna ligger på fyra olika svårighetsgrader beroende på elevens kunskaper i svenska. 

Eleverna har själv fått sina inloggningar vilket gör det möjligt för dem att även arbeta med dessa hemifrån. 





w.47-48 Vi börjar med Hour of Code Läs mer om detta på bloggens förstasida.


w.49 Träna på ord som är kopplade till programmering på Glosor.eu
https://glosor.eu/ovning/programmering.6903812.html  








w.50-51 Luciatåg och lussebullar
Vi tittar på två filmer, Luciatåg och Lussebullar. 
Svara på frågor om filmen för att visa förståelse för det du sett. Rita gärna en bild till som förtydligar. 
Skriv en kort sammanfattning.

Vi arbetar också med en text om Luciatåg och Lussebullar. En text utifrån filmen vi sett. 
Tränar på att hitta substantiv i texten.  Översätter en del ord, stavning och meningar med stor bokstav och punkt. Tränar på en/ett framför en del ord. 
Jobbar också med mattefrågor/recept till filmen Lussebullar för att där få in (matematiska) begrepp som förekommer i filmen.
Alla jobbar med texten utifrån respektive kunskaper i svenska och kan här få möjlighet att visa sin uppnådda nivå. 



Class room rules Minions 

Lyssna på Bengt och Bodil leker på lekplatsen. 
Diskutera och resonera 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar